Schibsteds moderne stilguide i engelsk
Schibsted AS
En style guide er et viktig verktøy for virksomheter som ønsker en klar og profesjonell kommunikasjon. Schibsted ønsket en skreddersydd stilguide tilpasset virksomhetenes formål, og opplæring for ansatte i bruken av denne.
Utvikling av style guides
For virksomheter som ønsker å kommunisere profesjonelt og konsistent på engelsk, vil en style guide være en nøkkelfaktor.
En style guide er et verktøy som utvikles spesielt for hver eneste situasjon. Utviklingen tar utgangspunkt i nåværende situasjon, ønsket målsetning og videre planer, og skaper felles rammer og retningslinjer for å bidra til positiv utvikling og profesjonell fremtreden.
Vi vil etter utvikling gi opplæring til ansatte i bruken av denne.
En style guide definerer hvordan bedriften ønsker å fremstå og kommunisere.
Den vil blant annet angi hvilke ord de ansatte i bedriften skal bruke i skriftlig kommunikasjon. Det kan være små, enkle valg som for eksempel om det skal være mellomrom mellom et tall og prosenttegn (30% eller 30 %). Eller valg av terminologi, som for eksempel bruker eller besøkende på nettsiden.
Videre vil en style guide kunne bestemme om språket i bedriften skal være amerikansk eller britisk engelsk, og om språktonen skal være profesjonell og formell, eller vennlig og uformell.
Hensikten med style guiden er å gjøre det raskt og enkelt for alle å kommunisere på lik måte. Kommunikasjonen blir klarere og mer profesjonell.
Ta kontakt med oss i dag for et uforpliktende tilbud.
Kontaktinfo
- Ansvarlig - Stephanie Tjensvold, telefon: 40 17 13 97, epost: stephanie@lingu.no
- Sentralbord - telefon: 40 3000 40, epost: post@lingu.no