Назад

Vi blander en blanding

Slik lager du substantiv av verb

Her lærer du hvordan man lager substantiv av verb. Dette er veldig nyttig å kunne. Du selv kan lære å lage nye ord, og det blir lettere å forstå konteksten i tekster du leser og i samtaler du hører på.

Vi blander en blanding - Slik lager du substantiv av verb

Idag skal vi være med Tor i laboratoriet. Få på deg frakken og vernebrillene og bli med :

Vernebrillene skal beskytte oss mot vanskelige ord som ofte kan lekke ut av prøverørene. Det er for eksempel noe som heter avledningsmorfologi. Huffameg.

Men - dette er egentlig et komplisert ord for noe som er veldig lett:  

Vi tar et ord og bruker det til å lage et annet ord.



Hva gjør vi når vi lager substantiver av verb?

Her er et annet fint ord : Verbalsubstantiver. Vi kan også kalle dem handlingssubstantiver. (Har du vernebrillene på?) Det er substantiver som er dannet av verb.  

 

Her er de tre vanligste metodene :

 

METODE 1  Vi legger en endelse til verbet 

å forstå (verb) blir til forståelse (substantiv)  

å trives ( passivt verb) blir til trivsel (substantiv)

å invitere (verb) blir til invitasjon (substantiv)

Det skjer altså en slags kjemisk forvandling av ordet når vi  legger til en endelse på slutten av et verb. Vi kan si at verbet er en konkret handling, og når vi lager et substantiv av det, gjør vi det litt mer abstrakt, eller konseptuelt. Derfor kaller vi ofte slike substantiver for abstrakter.


Prøv deg på disse:

Kan du se hvilke verb disse ordene (abstraktene) kommer fra?

-else        endelse, følelse, stavelse

-ing          læring, trening , spilling,

 

Er det vanskelig?  Da hjelper vi deg litt …

               å ende, å føle, å stave

               å lære, å trene, å spille


 

Noen ganger kan man velge fritt mellom  -else eller -ing:   

f. eks utdannelse  eller utdanning

 

Men ikke alltid. Du kan f.eks ikke si:

*Forelsking -  det må bli forelskelse

 

Flere endelser som kan lage substantiver.

 

-sel          trivsel, hørsel, glemsel

-sjon       invitasjon, demonstrasjon, gratulasjon

 

Spørsmål: Hvilke verb brukte vi for å lage substantivene over?

( Nå hjelper vi deg IKKE !   ) 

 

METODE 2  Ta bort  -e fra verbet

Vi fjerner endelsen og roten av verbet blir identisk med substantivet. Her er det altså motsatt av metode 1.

Eksempler:

å prøve - en prøve

å stikke - et stikk

 

METODE 3  Vi gjør ingenting. Substantivet = verbet

Noen ganger behøver vi ikke gjøre noe som helst for å få til et flott substantiv.

For eksempel:

å bytte  - et bytte

å klage - en klage

Det er nå det gjelder å passe på når du leser en tekst for første gang. Det kan skape litt forvirring siden verb og substantiv er helt like.


 

Bonusfakta

Slike ord betegner først handling, dernest eventuelt resultatet av handlingen eller noe annet konkret: samling = 1. det å samle 2. det som er samlet, maling = 1. det å male 2. det man maler med.


 

I en senere artikkel skal vi se på andre metoder for avledningsmorfologi:

For man kan nemlig også lage:

Verb av substantiv

Adjektiv av verb

Og mye mer.

 

Prøv selv å lag noen nye substantiver av verb.

Lykke til på lab’en !

 

Noe av innholdet er hentet fra Riksmålsforbundets nettsider : Grammatikk- en innføring.


 

Чи хотіли б ви більше вивчати норвезьку?

Зареєструйтеся сьогодні та вивчіть норвезьку за допомогою нашого ігрового онлайн-курсу «Samanehs reise» від початкового рівня до вільного мовця!

399 NOK per måned

Досліджуйте

Single Player Norwegian course

Yngvil Vatn Guttu

Yngvil Vatn Guttu
вер. 20, 2018

Коментарі