Volver

Rindal kommune løste norskopplæringen digitalt

Hvordan gir man et godt språkopplæringstilbud når man er en liten kommune med få flyktninger? For Rindal kommune ble løsningen å tenke nytt: digital undervisning

Rindal kommune løste norskopplæringen digitalt -

 

Olav Bergheim har jobbet med bosetting og opplæring av flyktninger helt siden 1980-tallet. Han har fulgt integreringsarbeidet gjennom flere tiår. Fra flyktninger fra Balkan og Somalia til dagens mindre mottak. Etter mange år som leder i voksenopplæringen i Surnadal og senere som flyktningskonsulent i Rindal, er han nå ansvarlig for voksenopplæringen i kommunen.

- Jeg har alltid vært interessert i spørsmål knyttet til flyktninger. Språk og kulturforståelse har fulgt meg hele veien, sier Bergheim.

Vanskelig å opprettholde lokalt tilbud

Rindal kommune hadde tidligere et samarbeid med nabokommunen Surnadal om voksenopplæring. Men med færre flyktninger og endrede rammevilkår ble det vanskelig å opprettholde et lokalt språktilbud. Men språk er noe av hovedproblematikken mange flyktninger møter på når de ankommer et nytt land.

- Flyktninger må lære norsk for å kunne hjelpe seg selv, forklarer han.

Overgang til digital opplæring

Via HK-dir ble kommunen kjent med Lingu og gikk i dialog om tilbudet. Valget falt på Lingus nettbaserte norskundervisning. 

- Nettundervisning var det beste alternativet for oss. Det gir fleksibilitet og gjør at vi kan tilby opplæring selv om vi ikke har mange deltakere, sier Bergheim.

Rindal kommune slo seg sammen med to andre nabokommuner for å skape et digitalt team som former den nåværende voksenopplæringen. Med hjelp av Lingu kan de tilby flyktningene god undervisning.

Bergheim forteller også at nettundervisningen har fått gode tilbakemeldinger fra deltakerne. Det har også gitt kommunen mulighet til å tilpasse individuelle løp, selv med få elever.

(Foto: Olav Bergheim)
I klasserommet på Rindal (Foto: Olav Bergheim)

Planen for Desember blir å kjøre et “hurtigspor” hvor deltakerne er to dager i praksis og har tre dager med arbeidsnorsk. Med nettundervisning blir det mulig å tilrettelegge språkundervisning rundt deltakernes arbeid og hverdag.

- De står sterkere når de får språkopplæring som er rettet mot arbeid og kan kombineres med praksis. Fleksibiliteten gjør det også mulig å ha språkopplæring samtidig som de er ute i arbeid, forklarer han.

Gode løsninger

Andre kommuner har allerede nådd ut til Bergheim om hvordan de løser problematikken i Rindal. Lingu legger også til rette for at flyktningtjenestene kan møtes og dele erfaringer gjennom dialogkonferanser, hvor han selv skal dele erfaringer og skape dialog med andre.

“Når antallet går ned, blir det vanskelig å opprettholde et lokalt tilbud alene. Jeg vil absolutt anbefale å samarbeide med nabokommuner og bruke nettundervisning. Det kan være en god løsning både for kommunen og for flyktningene”, sier Bergheim.

Rindals erfaring viser at moderne, fleksibel språkopplæring kan gjøre en stor forskjell, selv når ressursene er begrensede. Gjennom samarbeid med andre kommuner og digitale løsninger har de klart å gi flyktninger et godt språktilbud, og etter hvert et fokus på arbeidsrettet språktrening og en bedre inngang til det norske samfunnet.

Lone Nyløkken

Lone Nyløkken

Ponerse en contacto