Poddskolen

Epale Norge og Lingu presenterer Poddskolen

Om podcasten
produsert av Lingu, med støtte fra EPALE Norge

 
Camilla har skrevet og produsert over 80 podcast-episoder til ulike podcaster, og har skrevet manus og laget lydfiler til ulike tv-produksjoner. Uten forkunnskaper laget hun sin første podcast for Lingu i 2019 med språklæringspodcasten “Norskpodden”, som i dag har lyttere i 153 ulike land. I denne podcasten deler Camilla sine erfaringer med å jobbe med lydproduksjon med enkelt lavkostnads-utstyr og for deg uten forkunnskaper.

Pia er leder for innholdsavdelingen i Lingu. Før Pia begynte som leder for den nye satsingen Lingu gjør på utdanningsteknologi og innholdsproduksjon, jobbet hun som faglig leder for norsk og samfunnskunnskap. Hun over 10 års erfaring som lærer i både norsk og engelsk, både fra offentlig og privat sektor, og mener at jo flere teknologiske hjelpemidler vi får, jo viktigere blir læreren. Som utdannet lærer og som utvikler av digitale læremidler, brenner Pia for å gjøre språklæring gøy, lett tilgjengelig, virkelighetsnært og ikke minst engasjerende. 
 
Pia er en stolt ambassadør for EPALE - Europas største nettverk av lærere, veiledere og andre som jobber med voksnes læring og hun gleder seg til å få et innblikk i flere temaer knyttet det hun brenner mest for - voksnes læring, livslang læring, og økt brukervennlighet for alle.
 
Camilla og Pia loser deg gjennom hva du bør - og hva du ikke bør gjøre når du skal lage underholdende og lærerikt lyd-innhold med et overordnet pedagogisk formål. Med på reisen er også podcast-nybegynnerne Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge som skal i gang med sin egen podcast!
 
 
Er du lærer, kursholder, eller jobber med kunnskapsformidling, og sitter inne med en drøm om å lage podcast? Lurer du på hvordan du bør starte prosessen, hvordan du velger riktig teknisk utstyr, og hvilket format som passer best til din undervisning? 
 
I denne episoden reflekterer Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu, sammen med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge, rundt hva fordelene med podcast i undervisning er, og hva som er nøkkelelementer for å lykkes. Camilla går også gjennom noen av fallgruvene som du bør være oppmerksom på når du skal planlegge en podcast skreddersydd for en spesifikk målgruppe.  
 
📄 Relevante forskningsartikler til episoden:
 
👉 Her kan du laste ned pdf-er til episode 1 av Poddskolen. Disse kan du kan bruke når du reflekterer rundt, og planlegger podcasten din: 
 
 
 
Hvordan planlegger du en podcast-episode? Hva er en publiseringsplan?  Hvorfor trenger du det?
Hva sier forskningen om innhold og format for podcaster som har som mål å formidle kunnskap?
 
I denne episoden reflekterer Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu, sammen med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge om verdien av god planlegging, og om hvordan du som allerede er vant til å planlegge undervisningsøkter kan overføre dette til podcastproduksjonen din. Vi om viktigheten av å kjenne målgruppen sin og stikke fingern i jorda underveis for å justere innhold. Camilla forteller om hvordan hun planlegger sine podcaster Norskpodden og Unmuta. 
 
👉 Her kan du laste ned pdf-er til episode 2 av Poddskolen. Disse kan du kan bruke når du planlegger datoer, innhold og CTA til podcasten din!
 
 
Hva trenger man av teknisk utstyr?
Må det være dyrt og komplisert?
Hvilken programvare bør du velge?
Og blir resultatet dårligere selv om budsjettet er lite?
 
I denne episoden reflekterer Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu, sammen med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge om kostnader knyttet til podcastproduksjon. Vi hjelper deg å velge det utstyret som er nødvendig for å starte opp, tilpasset både et lite og et litt romsligere budsjett.
 
Du lærer om ulike typer mikrofoner og redigeringsprogrammer, og du får høre mer om hvilke løsninger som kan passe best for deg og ditt budsjett i oppstartsfasen.
 
Lydredigeringsprogrammer:
📄 Relevante forskningsartikler til episoden:
👉 Her kan du laste ned pdf til episode 3 av Poddskolen. Denne kan du kan bruke når du går til innkjøp av nødvendig utstyr til podcasten din!
 
 
Kan du sette deg hvor som helst i kontorlokalet og bare trykke på record?
Har omgivelsene noe å si for lyden?
Hva er et popfilter og hvorfor trenger du det?
 
I denne episoden snakker vi om lyd og hvorfor det er like viktig å innrede et rom for opptak som det er å ha en god mikrofon. Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge rundt i deres kontorlokaler på leting etter en passende plass å spille inn med optimale opptaksforhold, slik at de kan sette i gang  med selvsikkerhet når de spiller inn sin første episode.
 
👉 Her kan du laste ned pdf-er til episode 4 av Poddskolen. Disse kan du kan bruke når du går rundt på leting etter en god plass å podde fra!
 
Hva er viktigst, godt lydinnhold eller god fremførelse?
Er det egentlig viktig å være bevisst på egen stemme?
 
I denne episoden reflekterer Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu, sammen med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge om viktigheten av god stemmebruk. 
 
Du lærer små grep du kan gjøre for å sørge for å holde lytterne dine engasjerte og med deg gjennom hele episoden. I denne episoden rundt hva god stemmebruk faktisk er, og vi gjør noen øvelser med dem i studio slik at de er godt rustet til å starte opptak.  
 
📄 Relevant litteratur til episoden:
👉 Her kan du laste ned pdf-er til episode 5 av Poddskolen. Disse kan du kan bruke når du varmer opp stemmen og som under opptak!
 
 

Episode 6 – Hvordan redigere lydfiler og innhold? 🗣

Hvor viktig er det å fjerne smålyder både du og gjesten din lager? 
Hvordan redigerer man podcasten slik at den blir komprimert, fengende og lærerik?

I denne episoden ser Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu, sammen med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge på hvordan man redigerer lydfiler og innhold. Kari og Ebba har gjort sine første opptak og lurer på hvordan de egentlig skal behandle lydfilen. 

Har du også spilt inn din første lydfil? Da er det på tide å få den inn i redigeringsprogrammet ditt og få deg selv og gjestene til å skinne.Vi lærer deg hvordan du jobber med lydfilene dine, hva du bør fjerne fra en lydfil, hva wav-fil betyr og ikke minst hvordan man jevner ut volumet slik at den blir optimal for podcast!

Tips: Lær mer om redigeringsprogrammer i episode 3 av Poddskolen!

📄 Relevante lenker til episoden:
👉 Her kan du laste ned pdf-er til episode 6 av Poddskolen. 
 

Episode 7 – Hvordan skaper man en helhetlig lytteropplevelse? 🗣

Hva er intro, outro, bro og vignett og hvordan lager man dette?

Hvordan kan du som formidler bruke storytelling for å heve innholdet?

Hvilken publiseringsplattform bør jeg velge?

I denne episoden ser Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu, sammen med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge på hvordan man forvandler en lydfil til en helhetlig podcast-episode. Vi mener det er litt som å gi Askepott den nødvendige overhalingen for å kunne dra på ball. Helhetlige episoder bidrar til å merkevarebygge ditt produkt og viser lytterne din at du kan formatet. Så nå er det din tur! Gjør research, velg publiseringsplattformen som oppfyller dine behov og som gir deg den dataen du trenger, kos deg med å skape lydbildet for episoden din og ikke vær for streng med deg selv!

 

📄 Relevante lenker og litteratur til episoden:

👉 Her kan du laste ned pdf-er til episode 7 av Poddskolen. 
 

Episode 8 – Hva slags tekster og grafikk trenger du til podcasten?

Hva trenger du til podcasten som ikke er lydfiler?
Hvordan lager jeg coverart?
Hva er shownotes?
Hvordan lager du en god tittel til episodene dine?

I denne episoden snakker Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu, sammen med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge om de siste detaljene som bør være på plass før du trykker på publisér. 

Nå har du klippet og limt, pyntet og justert og du har nå én, eller flere, ferdige episoder som du er fornøyd med. Da kan du med glede kjenne skrivegleden rykke i fingrene og du kan sette deg ned for å knastre litt på tastaturet fordi det er mer informasjonsarbeid som må til men arbeid i et kjent og kjært format for oss lærere, nemlig å skrive tekst. 

Du skal visuelt skal friste dine potensielle lyttere med både gode tekster og et bilde som formidler det du ønsker. Nå er du veldig snart i mål, så ikke glem å  kose deg med prosessen!

Så finn frem logoen du skal bruke, finn et kamera og en som kan ta bilde av deg og sett sammen ditt første utkast til cover art. Her er det ingen fasit, så ikke vær redd for å be om hjelp og feedback! 

Noen av Poddskolens favoritter: 

Rosa begerglass

Godt nok for de svina

Wolfgang Wee Uncut

NPR: Planet Money

👉 Her kan du laste ned pdf-er til episode 8 av Poddskolen. 

 Cover art

 Slik skriver du shownotes

 Slik kan du lage gode episodetitler

 

Episode 9 – Hvordan og hvor publisere podcasten?

Hvilken forskning finnes knyttet til bruk av de ulike publiseringskanalene?
Hva må du tenke på FØR du velger publiseringsplattform?
Hvilke kontoer må du opprette for å kunne publisere?

I denne episoden snakker Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu, sammen med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge om hvordan og hvor man publiserer podcasten.

Nå nærmer du deg med stormskritt. Du har kommet så veldig langt og gjort mer enn du trodde var mulig, og nå er målet innen rekkevidde. Nå trenger du bare å få få publisert og da er det en del ting du må ha klart for at det skal skje.

Første steg er å finne en egnet publiseringsplattform, med andre ord ikke på nettsiden til din institusjon eller firmaet du jobber for. Publiseringsplatfformen heter noe så fint som podcast host og det er der du skriver dine shownotes og episodetitler. Det er der du laster opp podcastgrafikken og dine rykende ferske mp3 filer. Og det er her du kan se hvor mange nedlastinger du har i løpet av en dag, uke , måned eller år. Men viktigst er at det er her alt gullet videredistribueres til Apple, Spotify, Google, og alle de andre. 

Nå er det din tur. Gjør research, velg publiseringsplattformen som oppfyller dine behov og som gir deg den dataen, informasjonen og analysen du trenger. 

📄 Relevante lenker til episoden:

👉 Her kan du laste ned pdf til episode 9 av Poddskolen. 

 

Episode 10 – Hvorfor er det så viktig å evaluere podcasten? 
Hvorfor er studentmedvirkning så viktig for å øke kvaliteten på produktet ditt?
Hvordan kan du be om tilbakemelding fra deltakerne og målgruppen din?

Podkasten din er godt teknisk gjennomført, klippingen er faktisk suveren! Du har nydelige introer og outroer og du har laget en vignett det er til å dåne av. Sjeldent har du vært så oppslukt og begeistret! Og så hører du ordet “tilbakemelding” og kjenner at hjertet synker og at du har lyst til å krølle deg sammen i en liten ball fordi du vil helst, og det er veldig menneskelig, slippe å vite hva folk egentlig synes fordi du har jobbet så innmari hardt og det er ingen som egentlig skjønner hvor hardt du har jobbet!

Vi som lever av å formidle er allerede vant til å be om tilbakemelding på hvordan kurset er for deltakerne våre, dette gjelder også den nye kanalen du har valgt å formidle gjennom. Treffer du ikke med innhold så faller, enkelt forklart, hele korthuset ditt sammen. Du har ikke en podkast om du ikke har lyttere. Så du må lirke deg selv ut av skilpaddeskallet og tenke klart på hvordan du kan innlede en smart, konstruktiv og produktiv dialog med målgruppen din.

I denne episoden snakker Camilla Cahill og Pia Lorentzen Skjennum fra Lingu, sammen med Ebba Køber og Kari Olstad fra Fleksibel utdanning Norge om måter å innhente denne viktige informasjonen på, og vi snakker med to som har lyktes godt med dette, nemlig Universitetslektorene fra NTNU Anne Gro Audveig Hagen Bjørnøy og Cecilie Tynes Riksem fra den kjente kjemipodden Rosa begerglass

Nå er du veldig snart i mål, så ikke glem å kose deg med prosessen!

📄 Relevante lenker og litteratur til episoden:

👉 Her kan du laste ned pdf til episode 10 av Poddskolen. Denne kan du bruke når du planlegger hvordan du skal innhente informasjon fra deltakerne/studentene dine.