Hvorfor kan ikke "ikke" bare holde seg på én plass?🤬
Bli mester i bruk av "ikke".
I dagens episode trer Pia på seg Coach-capsen, og trener Camilla i bruk av "ikke", med en ny og spennende metode som gjør det lettere å klatre til topps, naile bruk av "ikke" og få deg til å føle deg som en verdensmester.
P: I dag skal vi snakke om det kuleste ordet i det norske språket, nemlig "ikke". «Ikke» er et ord mange blir veldig frustrert over.
C: Det skaper veldig mye hodebry!
P: Det skaper veldig mye hodebry, og veldig mye frustrasjon. Men Camilla, jeg tenker at vi kan prøve å forklare det på den enkleste måten i historien i dag.
C: Ok, ok få høre, nå har du vekket den nysgjerrigheten her. Få høre!
P: I dag skal vi prøve å vinne VM i grammatikk.
C: Oh goodness.
P: For å vinne VM i grammatikk så må man gjøre dette ordet "ikke" til sin slave.
C: Fordi man må ha kraft og "ikke" er et sterkt ord. Det er et skikkelig slag, rett og slett. Og for å ha kraft i slaget så må du vite hvor man skal plassere den. Du må være raske i refleksene for å huske hvor den skal sitte, ikke sant?
P: Riktig. Har du kontroll på "ikke"? Da er du på god vei til å vinne VM i grammatikk.
C: I dag er det du som er coach og jeg får gleden av å være Rocky, gjør jeg ikke det? Skal du skrike til meg sånn som coach gjør til Rocky?
P: Ja.
C: Ok, lett på tærne, Muhammad Ali. Tenk bokseringen. Tenk at du skal faktisk vinne denne kampen. Det er ekstremt viktig å vite at teknikken sitter som den skal. Hvis ikke så blir det ikke knockout. Ikke sant, Pia? Ja. Du ler av meg når jeg sier det, men.
P: Du må putte all styrken din, all kunnskapen din, all kjærligheten i dette. Du klarer det, kom igjen. Ok, så når du begynner på norskkurs, eller når man begynner på norskkurs, tenk at du begynne på A1 og du lærer sannsynligvis "ikke" etter verb.
For eksempel vi har: «Jeg er en potet".
C: Jepp.
P: Vil du putte inn "ikke" der?
C: Jeg er ikke en potet.
P: Så jeg (subjekt) er (verb) ikke etter verb. Jeg er ikke en potet. Og så får du innprentet at "ikke" skal etter verbet hele kurset, gjennom hele A1 kurset, kanskje gjennom hele A2 kurset, også lærer du nye setninger, andre typer setninger og så merker du at "ikke" ikke alltid er der du har lært.
C: Ojojojo, vent litt, si det engang til!
P: Du lærer eller du ser, eller du hører, og du merker, og du føler at "ikke" er på feil plass. Eller ikke feil plass, men på en annen plass enn det du har hørt gjennom hele kurset. Det er slitsomt å tenke for mye, og vi har lyst til at du skal bruke energien din på noe annet å tenke på hvor jeg skal plassere "ikke". Så la oss se på dette på en litt annen måte.
P: Ok, så du har lært at "ikke" kommer etter verb ", men prøv å tenk at "ikke" kommer alltid etter subjekt. Jeg vet godt hva det, er, men vet du hva er?
C: Ja, jo, jeg vet hva det er.
P: Gi meg et eksempel.
C: Jeg, du, han eller hun, altså pronomener, men også substantiv.
P: Kan jeg få en setning med "jeg"?
C: Jeg er en potet.
P: Ok, hyggelig å møte deg! Nå kan jeg få en setning med substantiv som subjekt?
C: Ok, poteten er stor.
P: Ok, så la oss tenke på en helt ny måte. Setningen jeg skal si nå den kan du prøve å skrive bak øret. Hver gang subjektet ikke kommer først i setningen, hver gang subjektet ikke er på første plass i setningen skal "ikke" plasseres etter subjektet.
C: Si det en gang til.
P: Så i alle andre setninger skal "ikke" følge subjektet, "ikke" skal etter subjekt.
C: Andre setninger, i alle andre setninger? Du åpner et helt univers her, Pia! Hvilke andre setninger? Kan du gi noen eksempler? Kan vi begynne å sette i gang og ta det fra teori til praksis?
P: Ja, så vi snakket om korte, korte setninger med "jeg er en potet, Camilla er en potet, Pia snakker fort". Korte setninger. Alle andre setninger, og med alle andre setninger, mener jeg ledd-setninger, spørsmål, setninger med adverb først og inversjon. Skal vi se på noen eksempler slik at vi kan hjelpe de som hører på å bli med inn i universet vårt? Ja, det synes jeg vi skal gjøre. Nå er det tid for eksamen på norskpodden og vi har drømmeeleven, Camilla på besøk, og hun svarer alltid riktig.
C: Ja.
P: Så det vi skal gjøre nå, er at jeg skal lese setninger som ikke inneholder "ikke" alt så jeg skal lese setninger uten "ikke". Og du som hører på jeg kan prøve å se om du klarer å svare det samme som Camilla. Jeg leser setningen og Camilla skal putte inn "ikke". Er du klar, Camilla?
C: Jeg er veldig nervøs nå, men ok.
P: Jeg ser at du er nervøs, men du er nok sannsynligvis ikke alene.
C: Knyttet til subjekt, var det det du sa? O så jeg kan ikke tenke at det er etter verb her, men etter subjekt.
P: Tenk etter subjekt, og ikke gjør feil. Ikke gjør feil.
C: Jeg skal prøve å ikke gjøre feil. Jeg skal prøve så godt jeg kan. Etter subjekt, ikke etter verb. Kjør på.
P: Er hun en potet?
C: Er ikke hun en potet?
P: Nei. Du må prøve å lytte når jeg snakker!
C: Vi må gjøre mange feil for å få det riktig. Er hun en potet? Er hun ikke en potet?
P: Ja, og et veldig godt spørsmål, er hun ikke en potet? Ok fra spøk til revolver: Må jeg gjøre lekser?
C: Må jeg ikke gjøre lekser? Må jeg ikke gjøre lekser? Må jeg ikke gjøre lekser?
P: Jo, det må det. Helt riktig. Perfekt. Veldig, veldig bra. Må jeg ikke spise grønnsaker. Må jeg ikke gjøre lekser? Må jeg ikke spise grønnsaker?
Subjekt, subjekt, subjekt.
C: Ok, kjør på. Jeg føler meg overmodig her.
P: Er du klar for større utfordringer?
C: Jepp!
P: Nå skal du få en setning som har et spørreord først. Men, det gjør ingenting. Ikke få panikk fordi du vet hvor du skal plassere "ikke".
C: Etter subjekt
P: Ja, drømmeeleven følger med. Ok, hvorfor vil du gjøre lekser i dag?
C: Hvorfor vil du ikke gjøre lekser i dag?
P: Og det er et spørsmål dere alle kan stille barna deres.
C: Eller dere selv, når det gjelder norsken. Unnskyld, bare for å være en besserwisser (slang for en bedreviter).
P: Skal vi prøve til en til med hvorfor?
Hvorfor vil du gå hjem?
C: Hvorfor vil du ikke gå hjem? Hvorfor vil du ikke gå hjem? Hvorfor vil du ikke gå hjem ? Fordi jeg har det så gøy, Pia!
P: Akkurat det svaret hadde skrevet i manuset. Ok, neste. Hvorfor er du presis?
C: Hvorfor er du ikke presis?
P: Perfekt. Men hvorfor klarte du det? Hvorfor gikk det uproblematisk denne gangen?
C: Det var fordi at nå har jeg lært at jeg skal putte "ikke" etter subjekt.
P: Kan du analysere litt for oss? Vi elsker litt analyse. Hvorfor er du presis? Hvorfor er du ikke presis? Hvorfor er det viktig?
C: Ja det er rett og slett fordi at det jeg putter "ikke" etter subjekt i alle andre typer setninger enn sånne vanlige kjedelige helt setninger med subjektet på førsteplass.
P: Og hvorfor er du presis? Hvor er subjektet?
C: Du er subjektet. Du er subjektet.
P: Helt riktig. Hvorfor er du ikke presis. Nå har du full kontroll på spørsmål. Du har full kontroll på spørsmål med spørreord. Er du klar for enda større utfordringer?
C: Kom igjen! Kjør på.
P: Vil du ha en leddsetning med subjunksjon?
C: Ja.
P: Vil du ha hvis, om, eller dersom?
C: Jeg synes dersom hadde vært litt kult.
P: Ok, da skal du få en med dersom ok? Vask ørene, lytt godt. Nå skal Camilla putte inn "ikke" i denne setningen.
Hvis det regner i morgen, skal jeg gå på en lang tur.
C: Pia, det var ikke dersom. Men det er greit.
P: Ok, dersom i en setning.
C. Ja!
P: Dersom det regner i morgen skal jeg gå på en lang tur.
C: Ok, dersom det regner i morgen skal jeg gå på tur.
P: Lang tur.
C: Lang tur. Ok, dersom det ikke regner i morgen, skal jeg ikke gå på tur.
P: Oi, Camilla du puttet inn to.
C: Oh yeah.
P: Det er bra. Jeg tror vi må gjøre det en gang til.
C: Dersom det ikke regner i morgen, skal jeg ikke gå på tur.
P: Så du liker å gå på tur i regnet?
C: Og jeg liker å putte "ikke" etter subjektet både i helsetningen og leddsetningen. Det er musikk i mine ører. Fantastisk. Ok, vil du ha en setning til? En lang fantastisk leddsetning.
P: Du kan få velge mellom siden, fordi og ettersom, som er synonymer.
C: Ettersom, gi meg ettersom.
P: Ettersom det er sol i dag, drar vi på stranden.
C: Ettersom det ikke er sol i dag. Nå husker jeg ikke resten av setningen!
P: Ettersom det er sol i dag, drar vi på stranden. Go!
C: Ettersom det ikke er sol i dag drar vi ikke på stranda.
P: Utrolig bra, utrolig bra. Nå har vi sett på, spørsmål uten spørreord, spørsmål med spørreord. Vi har sett på det leddsetninger med subjunksjonene, dersom og ettersom. Nå skal vi se på leddsetning, men vi skal se hva som skjer når leddsetningen kommer til slutt.
C: Pia, jeg kjenner at jeg blir veldig ...
P: Svetter du litt?
C: Ja. Da er det mye å holde styr på.
P: Jeg ser at du svetter litt, men vi skal prøve. Så vi lager en setning hvor altså den vanlige, den såkalt vanlige setningen kommer først. Så da kan du huske på den regelen du alltid har lært, "ikke" etter verb. Så vi skal se på en setning hvor det er en såkalt vanlig setning først, og subjektet kommer først, og så er andre del av setningen introdusert av en leddsetning. Så det betyr at vi må ha to tanker i hodet samtidig. Du skal plassere ikke på to forskjellige plasser i en og samme setning, og det er til å bli gal av. Men, Camilla, drømmeeleven. Hun klarer det.
C: Jeg er veldig nervøs igjen. Ja, ok.
P: Vi prøver. Er du klar?
C: Ja, nå er jeg klar.
P: Jeg synger når jeg dusjer.
C: Ok, første er subjekt på førsteplass.
Jeg synger ikke når jeg ikke dusjer.
P: Jeg kan snakke med deg hvis du skjerper deg.
C: Ok, det er en sånn typisk følelsesladet setning. Jeg kan ikke snakke med deg hvis du ikke skjerper deg.
P: Ok, en gang til.
C: Jeg kan ikke snakke med deg hvis du ikke skjerper deg.
P: Hva skjedde her?
C: Du har en helsetning først. Da tar du, jeg kan ikke, altså ikke etter verbet fordi du har subjektet på førsteplass. I leddsetningen derimot der skal "ikke" følge subjektet. Kan vi vippe den setningene sånn at vi begynner med hvis og ser vi hva som skjer da?
P: Både veldig gøy og veldig slitsomt. Vi prøver.
Hvis du skjerper deg, kan jeg snakke med deg.
C: Greit. Hvis du skjerper deg, kan jeg snakke med deg.
Hvis du ikke skjerper deg, kan jeg ikke snakke med deg.
P: Hva er det første ordet i setningen? En subjunkjsjon? Hva skjedde videre ut i setningen.?
C: Vi fikk det som vi elsker alle sammen, og det er den utrolig dustete inversjonen som det er bare på tysk og på norsk, som er så utrolig lett å snuble i, og som får setningen til å høres veldig stygge ut, hvis du ikke behersker det. Unnskyld, var jeg barnslig nå? Beklager.
P: Du sier det alle føler.
C: Jeg har veldig sterke følelser for inversjon, for jeg brukte veldig, veldig mange år på å trene meg opp og kunne det. Det er ekstremt krevende. Nå elsker jeg det for nå kan jeg det. Jeg tørker et par tårer på vegne av alle som har slitt med inversjon. Jeg er helt svett, nå har du kjørt meg hardt på teknikk, Pia.
P: Ja. Du er utslitt, og det er en stor del av det å lære å plassere ordene på riktig plass. Men du har gjort en utrolig god jobb. Du har teknikken på plass. Du har noen tips og triks i hodet.
C: Takk Coach.
P: "Ikke" kan være en god venn og det kan også være din største fiende. Men, hvis du går tilbake, spol tilbake, prøv å jobb med de eksemplene vi brukte i dagens episode. Repeter, repeter, repeter. Gå rundt. Lytt. Repeter.
C: Så til slutt så får du det til. Til slutt så får du både inversjon og "ikke" på plass og det føles jo bare helt fantastisk, og da kan du faktisk løfte kranglingen inn på et helt nytt nivå.
P: Helt riktig. Og før vi avslutter så vil jeg gjerne gi deg en pokal. Her er Gull pokalen for VM i grammatikk, Camilla.
C: Tusen takk.
P: Gratulerer. Det er blod, svette, tårer.
C: Og slit.
P: Og slit. Men du har søren meg klart det.
.
Чи хотіли б ви більше вивчати норвезьку?
Зареєструйтеся сьогодні та вивчіть норвезьку за допомогою нашого ігрового онлайн-курсу «Samanehs reise» від початкового рівня до вільного мовця!
399 NOK per måned