☝🏼Argumentasjon
I denne episoden lærer du om argumentasjonsteknikk. Du får høre noen vanlige setninger å bruke når man argumenterer for en mening man har. Du får også god lyttetrening, med eksempler på diskusjoner i økende vanskelighetsgrad.
Transkripsjon:
Denne episoden passer for deg på nivå A2
Intro: Norskpodden - en podkast fra Lingu.
Hallo, og hjertelig velkommen til norskpodden! Mitt navn er Henning. I dag skal vi snakke om argumentasjonsteknikk.
Denne episoden starter på nivå A2, men blir litt vanskeligere mot slutten. Hvis det blir litt for vanskelig, prøv å holde ut likevel, og se hvor mye du forstår. Deretter kan du tenke over hva som var vanskelig, slå opp ord du ikke forsto, og lytte til episoden èn gang til.
Argumentasjon er en viktig del av å lære et språk, fordi det er en veldig viktig del av kommunikasjonen vår ellers. Uten argumentasjonsteknikk er det vanskelig å få frem meningene sine i en diskusjon, dessuten, må du kunne uttrykke meningene dine og argumentere for dem hvis du skal ta norskprøven på nivå B1 og B2. I dag skal vi se på noen vanlige måter å legge frem et argument på, og hvordan man kan svare på andres argumenter.
Til å starte med skal vi prøve å forstå hva et argument er. Hvis du mener noe, bruker du argumenter til å støtte oppunder det du mener. Et argument en grunn til at du har en mening, de forklarer hvorfor du mener noe. La oss se på et veldig enkelt eksempel.
Person: Jeg liker kaffe, fordi det er godt og det gir meg mer energi.
Her har personen en mening; at hen liker kaffe, og to argumenter; hen syns det er godt, og det gir hen energi.
La oss se hva som kan skje når to personer har forskjellige meninger.
Person 1: Jeg mener at vi burde ha lengre sommerferie.
Person 2: Hvorfor det?
Person 1: Fordi det gir oss mer tid til å slappe av og lade opp til et nytt skoleår.
Person 2: Jeg er ikke enig. Jeg tror at lengre ferier kan føre til at vi glemmer mye av det vi har lært.
I denne samtalen gir den første personen oss en mening; han syns vi burde ha lengre sommerferie. Den andre personen spør hvorfor, og da får han argumentet; det gir mer tid til avslapping mellom skoleårene. Dette er den andre personen uenig i, så han presenterer et motargument; lengre ferier kan gjøre at vi glemmer det vi har lært.
Når to personer er uenig om noe, og presenterer argumenter for hverandre slik som dette, kaller vi det en diskusjon.
Når vi legger frem et argument kan vi bruke visse setninger for å gjøre det klart. For eksempel:
- Jeg mener at…
- Jeg tror at…
- Det er viktig fordi…
Disse setningene hjelper oss å strukturere tankene våre og gjøre dem tydelige for andre. La oss høre et eksempel på hvordan man kan bruke disse setningene:
Person 1: Jeg mener at vi burde ha lengre sommerferie. For det første gir det oss mer tid til å slappe av. For det andre kan vi bruke tiden til å lære noe nytt utenfor skolen.
Person 2: På den ene siden forstår jeg at det kan være bra med mer fritid. På den andre siden tror jeg det kan være et problem hvis vi glemmer det vi har lært.
Legg merke til hvordan person 1 bruker “for det første” og “for det andre” for å legge frem flere argumenter. Person 2 bruker “på den ene siden” og “på den andre siden” for å vise to forskjellige perspektiver.
En annen viktig del av argumentasjon er å kunne svare på andres argumenter. Her er noen nyttige fraser for det:
- Jeg er enig, fordi…
- Jeg er uenig, fordi…
- Jeg forstår hva du mener, men…
La oss høre et eksempel:
Person 1: Jeg mener vi burde ha lengre sommerferie fordi det gir oss mer tid til å slappe av.
Person 2: Jeg forstår hva du mener, men jeg tror at lengre ferier kan føre til at vi glemmer mye av det vi har lært.
Når vi diskuterer og argumenterer kan vi også bruke modale adverb for å understreke eller oppsummere noe vi sier. Her er noen vanlige modale adverb:
Adverb | Bruk | Eksempel |
---|---|---|
Altså | Når vi understreker eller oppsummerer noe. | Det er et stort valg å flytte permanent, altså. …altså er det viktig at vi hører på hva de unge i samfunnet mener. |
Jo | Når noe er allment kjent, eller noe vi regner med at den andre personen vet. | Kirkenes blir jo veldig kaldt om vinteren. Pavel ser jo familien sin annenhver uke. |
Vel | Når vi håper noe, eller regner med at noe er riktig. | Vi får vel se midnattsola i Lofoten? Det finnes vel både fordeler og ulemper ved alt. |
Nok | Når vi regner med noe, fordi det er logisk eller sannsynlig. | Det kommer nok mer snø i januar. Selv om vi var kjærester, var det nok en stor endring å flytte sammen. |
Vi skal se en siste diskusjon, om et litt mer avansert tema denne gangen; bør dyrehager være forbudt? Denne diskusjonen er ganske lang og språket er litt vanskelig, men den bruker alle teknikkene du har lært hittil. Prøv å lytte til hvordan argumentene blir presentert, og hvordan de modale adverbene brukes. En god øvelse er å notere meningene som blir presentert, og argumentene for dem.
Person 1: Jeg mener dyrehager burde bli forbudt. Det er jo ikke riktig at dyr skal vokse opp i fangenskap bare for vår underholdning. De er levende, og har sine egne behov og rettigheter, akkurat som mennesker.
Person 2: Jeg forstår hva du mener, men en dyrehage er ikke det samme i dag som det var for 50 år siden. Mange dyrehager redder dyr som er skadet, foreldreløse eller inndratt fra folk som har dem ulovlig, og de kan ikke overleve i naturen på egenhånd. Disse dyrene får sjansen til å leve et trygt liv.
Person 1: Det er et godt poeng. Samtidig får de ikke muligheten til å leve i sitt naturlige hjem. Dette gjør at de ikke kan oppføre seg naturlig og være en del av økosystemet de hører hjemme i. Disse økosystemene er så avanserte at en dyrehage ikke kan gjenskape dem, og det vil gå ut over kvaliteten på dyrenes liv.
Person 2: Det er riktig, men mange dyr i dyrehager er del av programmer som avler opp dyr. Det vil si at de hjelper truede dyr å bli flere, slik at de senere kan settes tilbake i naturen.
Person 1: Ja, og det er viktig arbeid, men jeg er fortsatt uenig i at de skal holdes i fangenskap. For det første får de ofte unormal oppførsel på grunn av at de kjeder seg og ikke får stimuli og inntrykk. For det andre kan dyrene bli for trygge på mennesker, altså vil de ikke forstå at mennesker kan være farlige for dem i naturen.
Person 2: De som jobber med bevaring av dyr har nok tatt høyde for det, og gir dem det de trenger for å klare seg når de skal tilbake i naturen. Dessuten gjør jo de fleste dyrehager viktig arbeid i å lære besøkende om dyreliv, økologi og bevaringsbehov.
Person 1: Ja, men her kan man ha like god effekt med andre alternativer, som dokumentarfilmer og safariturisme, uten å holde dyrene i fangenskap.
Person 2: Jeg tror dyrehager fortsatt kan ha en positiv effekt på dyrs liv, fordi man kan forske på dyreadferd og biologi i et kontrollert miljø. Denne forskingen kan gi oss bedre forståelse for hvordan vi skal beskytte og bevare dyrearter som lever fritt i naturen.
Det var det vi hadde i Norskpodden for denne gang. Hvis du vil øve på argumentasjon er det lurt å finne en venn å øve med. Begynn gjerne med noe veldig lett, bare for å øve på hvordan du kan argumentere for en mening, du trenger heller ikke å faktisk være enig i det du argumenterer for. Hvis du ikke har noen å øve med, kan du skrive ned en samtale mellom to personer hvor du skriver argumentene for begge sine meninger. Hvis dere trenger idéer til temaer å diskutere kan du velge et av disse:
- Hva er best, kaffe eller te?
- Bør man spise hjemme eller på restaurant?
- Skal det være forbudt å kjøre bil i sentrum?
- Bør kunstig intelligens reguleres strengere?
Overgang: Norskpodden
I beskrivelsen til denne episoden finner du lenke til transkripsjon av episoden. Vi anbefaler også at du følger oss på instragram, slik at du kan følge med på hva som skjer på Norskpodden, og når det kommer nye episoder. Der finner du oss på brukernavnet @linguno, eller du kan trykke på lenken i beskrivelsen til denne episoden.
Vi høres!
Outro: Norskpodden - en podkast fra Lingu
Har du lyst til å lære mer norsk?
Meld deg på i dag og lær norsk på nettet med vårt spillbaserte språkkurs «Samanehs reise», fra nybegynnernivå til flytende nivå!
399 kr per måned